Kommunikation skall överraska,

vara intressant och relevant för sin målgrupp.

I tävlingen om människors uppmärksamhet har marknads-
kommunikationen ständig bortamatch. Den följer alltid med på köpet, som bihang till något vi verkligen vill ha.

 

Den ledsagar nyheterna i morgontidningen, paddan, mobilen eller reportagen i mattidningen. Slår vi på tv:n

får vi en dosis tvättmedel eller kattmat tillsammans med ekonomidebatten eller hockeyfinalen.

Det råder informationsträngsel, både i media och medvetande. På sin höjd kan en bank som tänker dela

ut gratis pengar, räkna med någon spontan entusiasm

för sitt budskap.
 

Det är anledningen till att man med sitt budskap måste anstränga sig hårdare ­– för att travestera en av de mer lyckade kommunikationkampanjerna.

Marknadskommunikation har varken tid eller möjlighet

att ta vägen över logiska resonemang och intellektuell bearbetning.

Den kan däremot förena det oförenliga, göra det bekanta till det oväntade och åstadkomma den där nödvändiga, om än aldrig så lilla, skiftninigen i vår personliga uppsättning föreställningar. Även om det bara gäller vilken ost vi skall lägga på mackan eller vilken bilmodell vi väljer.